Les Cordées de la réussite font partie des dispositifs centraux mis en œuvre par les écoles de ParisTech qui concrétisent leur engagement pour la diversité, la promotion de l’égalité des chances et la réussite des élèves de collèges et lycées.
Centrées sur le tutorat scolaire en sciences et l’ouverture culturelle, les Cordées de la réussite sont une opportunité d’apprentissage et d’enrichissement pour les élèves tutorés de collèges et lycées, pour les élèves tuteurs des écoles de ParisTech, et pour ces écoles elles-mêmes :
À l’occasion de la Journée annuelle des Cordées de la réussite (JNCR), ParisTech organise un samedi matin de janvier une rencontre entre des collégiens et lycéens, le plus souvent participants eux-mêmes à des cordées, et les écoles d’ingénieurs de ParisTech. Elle s’organise en deux temps :
ParisTech schools – AgroParisTech, Arts et Métiers, Chimie ParisTech – PSL, and since 2021 ESPCI Paris - PSL – participate in the partnership "cordée de la réussite Ambition Sciences ParisTech – ENCPB" initiated by lycée Pierre-Gilles de Gennes – ENCPB (Paris 13e) and labellized since July 2020.
This partnership builds a bridge between secondary education in disavantaged neighborhoods (in Paris) and the high school on one side and between the prep classes and the ParisTech schools on the other side. In 2023/2024, 5 high schools and colleges from Créteil education authority joined this partnership: high school Adolphe Chérioux et collège Jean Perrin in Vitry-sur-Seine ; collège Pierre Semard à Bobigny ; collège Albert Cron au Kremlin-Bicêtre ; collège Romain Rolland in Ivry-sur-Seine. This partnership aims to promote STEM and to fight against obstacles like social background, gender, self-censorship etc. The high school wished to initiate about 50 scholars to links between science and arts. The students in prep classes in the first or second year are accompanied by students from ParisTech schools according to their major. This tutoring/mentoring covers S&T, working methods, as well as a psychological accompaniment (motivation, discovering of the "grandes écoles", studying engineering, orientation...). They have the opportunity to visit the schools and to participate in events organised by the students in the four schools. The tutors are trained so that they can benefit from this activity and share their own experience with the students in prep classes. This partnership is financially supported by Paris School Authority and the "Préfecture" in the Region Ile-de-France.